Повторення та узагальнення вивченого про дієслово

25.11.2014 23:39

Тема. «Шукаймо мудрість».

 Повторення та узагальнення вивченого про дієслово.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дієслово як частина мови», формувати вміння відбирати, групувати, узагальнювати вивчене; розвинути імпровізоване мовлення відповідно до ситуації спілкування, а також уміння створювати висловлювання, використовуючи різноманітні засоби виразності мови, навички самостійної роботи з підручником та додатковими матеріалами; стимулювати й заохочувати дітей до вивчення української мови; виховати повагу до рідного слова, відчуття потреби у здобутті знань та виробленні комунікативних умінь, а також пробудити у дітей найкращі моральні якості: почуття взаємопідтримки, наполегливості, людяності та доброти.

Обладнання: мультимедійна установка; фонова музика; паперові ангелятка; картки з вправами

Тип уроку:  узагальнення й систематизація вивченого

“ Блаженна людина,
 що мудрість знайшла,

і людина, що розум одержала ”

(З Біблії )

v    Вступне слово вчителя .Дорогі діти, я рада вітати вас на уроці української мови.  Чи хотіли б  ви стати мудрими. Як ви вважаєте, що необхідно для того, щоб стати мудрим. 

(Відповіді дітей: читати книги, добре вчитися, слухатися порад старших) . Сьогодні я пропоную пошукати мудрість у Книзі книг  - Біблії.   Адже в Святому Письмі читаємо: “ Блаженна людина,  що мудрість з найшла, і людина, що розум одержала ”.

  Сьогодні на урок до вас   я прийшла не одна, а зі мною - ваші друзі та охоронці.  Так, це ангели. (роздаю дітям паперові ангели).   А чи знаєте ви, що роблять ангели? Давайте запишемо ці слова  на дошці.

(Відповіді учнів: допомагають, охороняють, рятують, вселяють віру, турбуються, підтримують) .

 

А чи знаєте ви , що існують добрі та злі ангели?Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява, християнство і язичництво.
Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки. Що ж потрібно для того, щоб добро перемагало зло? Сьогодні ми поміркуємо над цим, а допоможе нам у цьому одна із частин мови.

 

– До якої частини мови ви віднесете записані вами слова? (Це дієслова).

– Так, це дієслова, слова, які вказують на те, що відбувається певна дія. Отож ми вирушаємо за мудрістю разом із дієсловом. А шукатимемо відповіді на всі запитання на сторінках Книги книг – Біблії. Зараз запишіть на своїх  паперових ангелах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. (очікування учнів)

 

v Оголошення теми та мети уроку. Слайд 1.

А тепер у зошитах запишіть тему уроку.

v    Основна частина уроку

 

v    Вправа «Теоретичні заморочки». Слайд 2.

Ознайомившись із теоретичним матеріалом, який знаходиться на слайдах,  необхідно виправити помилки або доповнити, якщо це необхідно, певну схему.

 

Ø Самостійна незмінна частина мови – самостійна змінна частина мови.

Ø Доконаний вид.

 

Ø    Неперехідні дієслова.

 

 

v Пояснювальний  диктант. Прочитати текст. Виписати дієслова та утворити особові форми  минулого та майбутнього часів. Слайд 3.

Для всього свій час, і година своя кожній справі під небом: час родитись і час помирати, час садити і час виривати посаджене, час руйнувати і час будувати, час розкидати каміння і час громадити, час обіймати і час ухилятись обіймів, час мовчати і час говорити, час кохати і час ненавидіти.

( З Біблії)

v  Самостійна робота. Переписати речення, розкиваючи дужки. Підкреслити дієслова та вказати їх спосіб.

 Якби міг, у  ложці  б утопив. І з рідного тата стягнув (би, б) сорочку. Він і маму проспав (би,б). За танці батька б оддала. З’їв (би б), не посоливши. Шкуру живцем здер (би, б). До скону говорила( б, би), але не уступила.

(Народна творчість)

Ø  Про яку людину тут описано? На яку рису людської вдачі вказує кожне прислів’я ? Чи можуть такі люди зробити світ добрішим?

 

v « Знайди пару». Як можна зробити світ добрішим? Для цього потрібно знайти другу половину вислову й скласти пораду. Переписати. У кожному реченні назвати  дієслова. Пояснити відомі орфограми. Слайд 5.

 

Роби добро

для інших людей.

 

 

На зло завжди

своїх батьків.

 

 

І все, що чините, робіть від душі

як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

 

 

Завжди слухайся й поважай

немов Господові, а не людям.

 

 

Ставайся до людей так,

плати добром.

 

 

 

v Вибіркова робота в парах. Слайд 6.

Вибрати  із запропонованих тверджень лише Заповіді Божі. Записати їх. Пояснити  написання не з дієсловами.

 

1. Я - Господь Бог твій; хай не буде в тебе інших богів, окрім Мене.

2. Життя – це повинність твоя насущна, виконай її.

3. Не роби собі жодного ідола.

4. Не виголошуй марно імені Господа Бога твого.

5. Пам’ятай день суботній та проводь його свято.

6. Якщо тебе вдарять по лівій щоці, то підстав праву.

7. Шануй батька й матір й довголітнім будеш на землі.

8. Не вбивай.

9. Не чини перелюбу (будь вірним у шлюбі, зберігай цнотливість у ділах, словах, думках та бажаннях).

10. Не кради.

 

11. Не говори неправди на інших.

12. Не заздри іншим.

 

 

 

 

 

 

v Розподільний акродиктант. Записати у дві колонки дієслова І та ІІ дієвідмін.

Підкреслити перші букви та записати утворені слова. Слайди 8,9.

Дарувати, заздрити, одягати, рятувати, лукавити, обходити, берегти, охороняти.

Добро, зло

 

- Як ви розумієте поняття добра?
       -    А чи знаєте ви прислів'я та приказки про добро?

(учні говорять відомі їм прислів'я та приказки про добро)

 - Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра? (відповіді учнів)
       - Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
 

 «Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись і поміркуй: чи добре те, чого тобі хочеться». Л. Толстой

Дехто запитав: «Чи правду говорять, що за зло потрібно платити добром?» Учитель відповів: «А чим же тоді платити за добро? За зло потрібно платити по-справедливості, а за добро – добром».

Конфуцій

- А зараз послухайте вірш про добро і зло.
                                                                                   

Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга -чорна,зла, потворна.
Та перша сум нам проганяє,
Надію й віру в нас вселяє!
А друга в морок погружає,
Нічними жахами лякає.
Ти світло ангельске впусти –
З душі диявола жени!
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
Любов – могутній щит від бід,
Весь біль розтопить наче лід!

                                             Микитин В.

v Творче завдання «Майстри слова». Скласти твір «Добро» чи «Зло» , використовуючи лише дієслова. Слайд 10,11.

( Побачило, прибігло, підняло,пригорнуло, нагодувало, зігріло, потішило, вислухало, розрадило, пожертвувало бо полюбило.)

(Підкралось, спланувало, осудило, обмануло,вкрало, вбило,сміялося, раділо….)

 

v «Поетична хвилинка». Доповнити поезію необхідними дієсловами та розібрати їх як частину мови. Слайд 12.

Не бійся бути доброю на світі,
Умій від серця щирого ………,
Прощати так, як вміють тільки діти,
Щоб у вчорашнє більше не вертати.

Умій любити так, як …… діти,
Щоб без умов, без комплексів, без здачі,
Щоби не йти, не бігти, а летіти,
Коли хтось  поруч безутішно …..

                                               Марія Звірід

v «Мікрофон».  Бути мудрим – це….. Слайд 13.

v Підсумок уроку. Ось і закінчується наш урок. Чи стали ви мудрішими ? Чи збулися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?  Чи не засмутилися ваші ангели? ( відповіді дітей) . Мабуть, ви зрозуміли, що мудрість людини у послухові Божим постановам. Слайд 14.

v Домашнє завдання:

v Повторити теоретичний матеріал.

v Підготуватися до контрольної роботи.

v Твір – мініатюра “ Як здобути мудрість ” Слайд 15.

 

 

 

 

 

дієслово 7 клас.docx (67509)